Co sprawia, że ​​filmy są dobre lub złe dla rozwoju Twojego dziecka

Co sprawia, że ​​filmy są dobre lub złe dla rozwoju Twojego dziecka

Nowy
Autor: Babysits, 15 min czytania

Oto poparte przez eksperta spojrzenie na to, w jaki sposób filmy mogą wpływać na rozwój dzieci (w sposób negatywny lub pozytywny) i jak film może ogólnie wpłynąć na ich perspektywę.

Jeśli chodzi o dzieci i media, wiele mówi się o czasie spędzanym przed ekranem i jego negatywnym wpływie na dzieci. Często głównym problemem wydają się być media społecznościowe. Jednak okazuje się, że dzieci często spędzają więcej czasu przed ekranem, oglądając film niż przeglądając! To normalne w dzisiejszym społeczeństwie, że dzieci zaczynają oglądać filmy od najmłodszych lat, śledząc przygody swoich ulubionych księżniczek i bohaterów.

Musimy jednak wziąć pod uwagę wpływ filmu na dzieci. W jaki sposób filmy i kreskówki mogą wpływać na perspektywę i rozwój dzieci?

Chcieliśmy przejść do sedna tego tematu, abyśmy wszyscy mogli dowiedzieć się, jakie filmy oglądają nasze dzieci i jak mogą one wpłynąć na ich rozwój. Więc zagłębiliśmy się w niektóre badania akademickie i skontaktowaliśmy się z ekspertami w tej dziedzinie i poprosiliśmy o ich opinię.

Aby dowiedzieć się więcej, przejdź do najbardziej odpowiedniej sekcji:

Czy wszystkie filmy są odpowiednie dla dzieci Opinia eksperta: jak filmy wpływają na dzieci Jaki wpływ na dzieci mają filmy/media - badania akademickie Spostrzeżenia


Czy wszystkie (dziecięce) filmy są odpowiednie dla dzieci?

Czasami rodzice myślą, że wybór bajki jest bez znaczenia, bo przecież one są animowane i przeznaczone dla dzieci. Na przykład każdy animowany film Disneya z pewnością ma tylko pozytywne motywy, które mogą pomóc mojemu dziecku rosnąć i rozwijać się w pozytywny sposób; szczególnie te oznaczone zieloną buźką. Chętnie chcemy pokazać naszym pociechom te klasyczne bajki z naszego dzieciństwa. Kiedy jednak oglądamy je jako dorośli, wszystko zaczyna wyglądać inaczej.

Przyjrzyjmy się 101 dalmatyńczykom (animowana wersja z 1961 roku).

101 dalmatians gif

via Tumblr

Świetny film, otrzymał ocenę 98% od krytyków na Rotten Tomatoes. To raczej prosta przygoda, skupiona na ratowaniu 15 dalmatyńskich szczeniąt, gdzie pod koniec dnia wszystkie szczenięta (plus 86 dodatkowych szczeniąt) są uratowane i żyją długo i szczęśliwie (przepraszam za spoilery! )

Są jednak mniej widoczne motywy lub ukryte motywy, które mogą sprawić, że ten film Disneya będzie mniej odpowiedni. Na przykład z punktu widzenia dziecka szalona, socjopatyczna dama, która szuka skóry setek szczeniąt w celu zrobienia płaszcza w dalmatyńskie plamki może być przerażająca.

Oprócz tego w filmie występuje kilka osób palących lub pijących alkohol. Na przykład, chociaż rzadziej pojawiają się u dzieci jako wzór do naśladowania, Cruella paląca długiego papierosa i jej pracownicy pijący wino z butelki z pewnością nie są świetnymi przykładami zachowań, które chcielibyśmy, aby nasze dzieci naśladowały. Mając to na uwadze, nawet Roger, jeden z głównych bohaterów i bardziej odpowiedni wzór do naśladowania, często pali fajkę w filmie.

101 dalmatians smoking gif

via Giphy

Chociaż ten film wydawał się odpowiedni w czasach kiedy został wydany - w latach 60. XX wieku - może on negatywnie wpłynąć na sposób internalizacji filmu przez dziecko.

Z drugiej strony 101 dalmatyńczyków z pewnością ma tematy, które mogą mieć bardzo pozytywny wpływ na dziecii ich postrzeganie otaczającego ich świata. Na przykład pokazuje pozytywne wartości pracy zespołowej oraz to, jak psy starają się i współpracują, aby uratować szczenięta.

101 dalmatians gif

via Gifs

Ale co to tak naprawdę oznacza? A jakie są potencjalne pozytywne i/lub negatywne skutki filmu? Czy moje dziecko patrzy na psy, ludzi i szczenięta współpracujące ze sobą i myśli, że praca zespołowa to dobry sposób na odniesienie sukcesu LUB będzie patrzeć na wiele postaci palących i myśleć… „Hmm, może palenie fajki lub papierosa (lub picie wina z butelki) to normalna rzecz, którą robią dorośli.”


Jak filmy wpływają na dzieci - Opinia eksperta

W tym celu chcieliśmy dotrzeć do najlepszych w dziedzinie rozwoju dziecka i psychologii, aby uzyskać opinię eksperta na temat tego, co dzieje się w umyśle dzieci podczas oglądania filmu, dlaczego to jest takie ważne i jak może to wpłynąć na ich rozwój.

Skontaktowaliśmy się z Jennifer Harriger, doktor psychologii rozwoju, która wcześniej studiowała i pisała o tym jak film może wpłynąć na dzieci. Dzięki niej uzyskaliśmy cenne opinie i spotrzeżenia!

W jaki sposób filmy mogą wpływać pozytywnie i/lub negatywnie na dzieci?

Jennifer: Filmy często zapewniają dzieciom ramki do zrozumienia otaczającego ich świata. Często przekazania filmu są subtelne, ale są również wszechobecne. Dzieci uczą się, że dobro wygrywa nad złem, co to znaczy być mężczyzną lub kobietą, że piękni ludzie są zazwyczaj „dobrzy” i „uprzejmi”, a przemoc jest często „konieczna”, aby osiągnąć cel.

Czy wpływ filmu zależy od wieku dziecka?

Jennifer: W wieku 3 lat dzieci mogą wchłaniać wiadomości z mediów przeznaczonych dla dorosłych. W rzeczywistości jedno badanie wykazało, że duży odsetek dzieci w wieku przedszkolnym był narażony na filmy z oceną PG-13 lub R. Dzieci uczą się z mediów, a ich przekonania i systemy wartości są częściowo kształtowane przez media. Jednak młodszym dzieciom trudniej jest rozpoznać różnicę pomiędzy rzeczywistością a fantasy. Często pojawia się problem z odróżnieniem reklamy od zwykłego programu.

Czym różni się perspektywa dziecka w odniesieniu do sposobu internalizacji filmu od perspektywy dorosłego?

Jennifer: Dzieciom trudniej jest odróżnić rzeczywistość od fantazji. Do tego brakuje im umiejętności niezbędnych do krytycznej oceny wiadomości przekazywanych im za pośrednictwem mediów. Ale szczerze mówiąc, dorośli również mają trudności z krytyczną oceną wiadomości, a także mogą zinternalizować przekonania ze źródeł medialnych, w tym filmów.

Czy uważasz, że dzieci są pod silnym wpływem obrazów oglądanych na ekranie?

Jennifer: Tak. Dzieci identyfikują się i chcą naśladować postacie, które widzą na ekranie; szczególnie postacie, które uważają za atrakcyjne, pewne siebie i odnoszące sukcesy. Myślę, że rodzice i inni dorośli mogą wprowadzić rozmowy z dziećmi, aby upewnić się, że najmłodsi uczą się krytycznie oceniać przekazania otrzymywane z filmów (tj. Jak myślisz, jak się to dziecko czuło, gdy inne postacie były takie wredne, co? Co mógłbyś zrobić, aby stanąć w jego obronie? Co pomyślałeś o tym, jak wyglądała księżniczka? Czy tak wygląda większość ludzi? Czy warto skupiać się na tym, jak wyglądamy? Czy powinniśmy używać broni lub ranić ludzi, kiedy jesteśmy na nich źli lub jest nam przykro?).

Wyobraź sobie, że obejrzałaś dobrze znany film dla dzieci: Jakie rzeczy mogą potencjalnie wpłynąć na rozwój dzieci i jak może to wpłynąć na ich psychologiczną perspektywę?

Jennifer: Nie sądzę, aby jakikolwiek film miał znaczący wpływ na rozwój dziecka. Zamiast tego uważam, że jest to skumulowany efekt wielu przekazań z różnych źródeł (w tym filmów), które wpływają na dziecko i jego perspektywę. Wierzę, że filmy mogą kształtować przekonania dzieci dotyczące atrakcyjności, ról płciowych, przemocy i sukcesu.


Badania naukowe dotyczące wpływu filmów na dzieci

Aby dostarczyć Ci więcej informacji na temat wpływu filmów na dzieci, postanowiliśmy uzupełnić wywiad Jennifer, zbierając odpowiednie informacje z wcześniejszych badań i podsumować je w prosty sposób. Jak wspomniano wcześniej, filmy mogą mieć znaczący wpływ na dzieci. Poniżej niektóre pozytywne i negatywne skutki poparte badaniami naukowymi.

Pozytywne i negatywne efekty filmów dla dzieci

Aby uzyskać więcej informacji na temat szczegółów i niektórych analizowanych badań, kliknij na poniższe karty rozwijane.

Negatywne efekty

Szczegóły

Negatywny wpływ filmów na dzieci

Filmy dla małych dzieci: Czy małe dzieci powinny oglądać telewizję? Według American Academy of Pediatrics dzieci w wieku poniżej 48 miesięcy nie powinny oglądać telewizji.

Jest to oparte na kilku czynnikach, a mianowicie:

W przypadku bardzo małych dzieci, np. w wieku przedszkolnym, które miały mniej czasu na naukę i rozwój, może im być trudniej zrozumieć treść filmów lub telewizji. Na przykład małe dzieci mają trudności z rozróżnieniem między wydarzeniami w filmie a tymi samymi informacjami przedstawionymi przez żywą osobę. (sources: American Academy of Pediatrics), Television and Very Young Children)

W związku z tym wykorzystanie filmu jako narzędzia edukacyjnego lub rozwojowego z pewnością może okazać się trudniejsze.

W rzeczywistości istnieją badania, które wykazały, że oglądanie filmów i telewizji może mieć negatywny wpływ na rozwój mowy u dzieci poniżej 2 lat.

Jedno takie badanie, stwierdziło, że zwiększone wykorzystanie telewizji doprowadziło do negatywnego wpływu na rozwój słownictwa niemowląt. Według AAP i innych badań, rozwój słownictwa niemowląt jest bezpośrednio związany z ilością czasu, który rodzice spędzają na rozmowach z nimi. Intensywne korzystanie z telewizji w domu może zakłócać rozwój języka dziecka, ponieważ rodzice prawdopodobnie spędzają mniej czasu na rozmowach z dzieckiem. (źródło American Academy of Pediatrics)

Negatywne skutki dla starszych dzieci

Naukowcy z Yale University School of Medicine, National Institutes of Health i California Pacific Medical Center dokonali przeglądu 173 badań ilościowych badających związek między ekspozycją w mediach a siedmioma wynikami zdrowotnymi, z których większość dotyczy filmów, telewizji i muzyki, 80% które wykazały negatywny wpływ tych mediów na zdrowie dzieci. (źródło Media + Child and Adolescent Health: A Systematic Review)

Naukowcy znaleźli mocne dowody łączące media z negatywnymi skutkami zdrowotnymi związanymi z otyłością i używaniem tytoniu (ponad 80% z prawie 100 badań wykazało statystycznie istotny związek między ekspozycją w mediach a używaniem tytoniu lub otyłością.)

Według innych badań, które przytacza AAP, korzystanie z mediów wiąże się z otyłością, problemami ze snem, agresywnymi zachowaniami i problemami z uwagą u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. (source American Academy of Pediatrics)

Pozytywne efekty

Szczegóły

Pozytywny wpływ filmów na dzieci

Ponieważ do tej pory koncentrowaliśmy się przede wszystkim na negatywnych skutkach filmu i telewizji dla dzieci, przejdźmy do kilku pozytywów.

Chociaż filmy mogą mieć negatywny wpływ na dzieci, jeśli wykorzystamy odpowiednie wskazówki i dostosujemy strategie, możemy osiągnąć również pozytywny efekt. (Positive Psychology at the Movies for Children, Adolescents and Families Linda Rufer, M.D., F.A.A.P.)

Istnieje wiele sposobów, w jakie filmy mogą mieć pozytywny wpływ na dzieci: mogą być edukacyjne, pomagać w rozwijaniu korzystnych cech charakteru, a także promować pozytywne interakcje społeczne.

W trakcie edukacji niektóre filmy są często wykorzystywane jako dodatek do materiałów szkoleniowych. Z pewnością filmy są przydatne jako pomoc edukacyjna, pomagając wzbudzić zainteresowanie ucznia tematem, a w niektórych przypadkach dostarczają informacji edukacyjnych. Jest to częściej obserwowane w przypadku treści historycznych (skuteczność zależy od filmów i tego, czy są one historycznie dokładne). (źródło: Positive Psychology at the Movies for Children, Adolescents and Families Linda Rufer, M.D., F.A.A.P.)

Oglądanie filmów może mieć również pozytywny wpływ na naukę języków. Nauka języków koncentruje się na procesie komunikacji. Z tego powodu zapewnienie uczniom większych możliwości słuchania i interpretacji tego procesu może pomóc w rozwoju ich języka. Badania wykazały, że język nabywa się dzięki zrozumiałemu wkładowi, który stwarza więcej możliwości uczenia się. W związku z tym, ponieważ filmy zapewniają dużo codziennych dialogów, mogą stać się niezbędnymi narzędziami do nauki języków. (źródło: Bridging the Gap Between Theory and Practice, The use of Films in Language Learning.)

Oprócz efektów edukacyjnych o charakterze bardziej akademickim, istnieje również wiele pozytywnych efektów psychologicznych, które filmy mogą mieć na dzieci.

Siła narracji pobudza emocje, a te reakcje emocjonalne wpływają na naukę i zachowanie. Zanurzenie się w postać w filmie zwiększa empatię i pozwala widzowi przeżyć doświadczenia postaci bez konieczności doświadczania rzeczywistych konsekwencji. (źródło: Positive Psychology at the Movies for Children, Adolescents and Families Linda Rufer, M.D., F.A.A.P.)

Widzenie altruistycznych lub prospołecznych zachowań w filmie pomaga motywować ludzi do robienia tego samemu i wiąże się ze wzrostem takich zachowań przez obserwatorów.

Badanie przeprowadzone przez Mares i Woodward wykazało, że prospołeczne skutki mediów audiowizualnych mogą potencjalnie mieć jeszcze większy wpływ niż negatywne skutki narażenia na treści zawierające przemoc, ponieważ istniejące normy społeczne sprzyjają zachowaniom prospołecznym.


Wniosek i wgląd

W zależności od wieku twojego dziecka film może mieć wiele pozytywnych i negatywnych skutków. Jednak Jennifer ładnie podsumowała odpowiedź na swoje ostatnie pytanie, mówiąc:

„Nie sądzę, aby jakikolwiek film miał znaczący wpływ na rozwój dziecka. Zamiast tego uważam, że jest to łączny efekt wielu wiadomości z wielu źródeł (w tym filmów), które wpływają na dziecko i jego perspektywę. Wierzę, że filmy mogą kształtować przekonania dzieci dotyczące atrakcyjności, ról płciowych, przemocy i sukcesu”.

Udzieliła również bardzo cennych porad, stwierdzając, ponieważ dzieci są pod silnym wpływem obrazów, które oglądają na ekranie,

„Rodzice i inni dorośli mogą prowadzić rozmowy z dziećmi, aby upewnić się, że dzieci nauczą się krytycznie oceniać przekazania otrzymywane z filmów”.

American Academy of Pediatrics zapewnia także korzystne rekomendacje oparte na badaniach, które podsumowaliśmy na poniższej grafice.

Zalecenia dla rodziców odnośnie telewizji

Podsumowując, nie ma dobrej lub złej odpowiedzi. Jeśli jednak chcesz, aby Twoje dziecko nauczyło się bardziej krytycznie oceniać media, omawianie filmów wydaje się być częstym tematem badań i sugestii ekspertów. Aby Ci w tym pomóc, skorzystaliśmy z ich porad, aby sformułować przewodnik po dyskusji na temat filmu!

Kids Movie Discussion Guide